دانستنیهایی از سراسر دنیا

دانستنیهای علمی

دانستنیهایی از سراسر دنیا

دانستنیهای علمی

گیربکس خودرو (سیستم مکانیکی)


      گیربکس های وارداتی این شرکت از بهترین تولیدکنندگان گیربکس که تامین کننده تمامی قطعات گیربکس انواع خودرو ها برای شرکتهای تولیدکننده خودرو داخلی و خارجی بصورت OEM میباشد تهیه میگردد. استانداردهای بین المللی  موجود در ساخت، قطعات، و کیفیت گیربکس مطابق با استانداردهای ایران بوده و یکایک گیربکس ها دارای کارت شناسایی، گزارش عملکرد(تست ریپورت) و اطلاعات تخصصی هستند.

ادامه مطلب ...

سیستم مکان یابی جهانی GPS (عمومی خودرو)


 

GPS یا سیستم مکان یابی جهانی ،یک سیستم ناوگانی ماهواره است که از شبکه ای با ۲۴ ماهواره ساخته شد و بوسیله ی سازمان دفاع آمریکا در مدار قرار گرفت

 GPS چیست؟

 GPS یا سیستم مکان یابی جهانی ،یک سیستم ناوگانی ماهواره است که از شبکه ای با ۲۴ ماهواره ساخته شد و بوسیله ی سازمان دفاع آمریکا در مدار قرار گرفت. در ابتدا GPS برای مصارف نظامی به کار گرفته می شد اما در ۱۹۸۰ ، دولت آمریکا این سیستم را برای استفاده های شخصی در نظر گرفت.GPS درهر شرایط آب و هوایی و در هر جای دنیا ،در ۲۴ ساعت شبانه روز قابل دسترسی است و هیچ حق اشتراک یا هزینه ای برای استفاده از GPS وجود ندارد.

● GPS چگونه کار می کند؟

ماهواره های GPS در یک مدار معین، زمین را دو بار در روز دور می زنند و سیگنال های اطلاعاتی را به زمین ارسال می کنند. دریافت کننده GPS این اطلاعات را گرفته و برای محاسبه مکان دقیق کاربر از روش های هندسی استفاده می کند. در اصل دریافت کننده ی GPS زمان ارسال سیگنال از ماهواره را با زمان دریافت سیگنال مقایسه می کند. اختلاف زمان بازگو کننده ی میزان فاصله ی ماهواره از دریافت کننده ی GPS است. با اندازه گیری فاصله، از تعدادی چند از ماهواره ها ،دریافت کننده می تواند مکان کاربر را مشخص کرده و آن را روی نقشه ی الکترونیکی واحد نمایان کند.

یک دریافت کننده ی GPS با سیگنال هایی که از حداکثر سه ماهواره دریافت می کند، می تواند مسیر حرکت و مختصات دو بعدی (طول و عرض) مکان را محاسبه کند. با در نظر گرفتن چهار یا بیشتر ماهواره ، دریافت کننده می تواند مختصات سه بعدی (طول،عرض،ارتفاع) مکان کاربر را مشخص کند. زمانی که مکان کاربر مشخص شد ، GPS می تواند سایر اطلاعات نظیر:سرعت،مسیر،فاصله ی پیموده شده،فاصله تا مقصد،زمان طلوع و غروب خورشید و ... را محاسبه کند.

ادامه مطلب ...

آرم شرکتهای خودرو سازی جهان

ایران خودرو 

ایران خودرو

اولین نشانه‌ای که در صنعت خودروسازی ایران مطرح شد آرم حک شده بر روی پیکان بود. تصویری از یک ارابه باستانی و شمایلی از یک اسب در حال حرکت که این آرم تا زمان توقف تولید پیکان همراه این خودرو بود.
پس از توقف تولید پیکان و آغاز تولید خودروی سمند مسوولان ایران‌خودرو طراحی آرم جدیدی برای سمند را در معرض فراخوان عمومی گذاشتند و در نهایت طرح استاد مرتضی ممیز که یک کله اسبی زیبا بود، به عنوان زیباترین و بهترین اثر برای قرار گرفتن بر بدنه خودروی سمند برگزیده شد.
طرحی که با نام خودرو کاملا همخوانی داشت.

 


 

سایپا 

سایپا

پیدا کردن نشان جدید برای سایپا نیز به سال‌های دهه 60 بازمی‌گردد در آن روزها که محصولات این خودروساز هنوز به تنوع امروزی دست نیافته بود یکی از طراحان برجسته ایران با نام ابراهیم حقیقی آرم سایپا را طراحی کرد.
این آرم به‌زعم طراحش، صفاتی چون بالندگی و توسعه را القا می‌کند که تبدیل به یکی از آشناترین نشانه‌های صنعتی ایران شده است.

 


 

جاگوار 

جاگوار

در میان خودروهای انگلیسی جاگوار لوگوی برجسته‌ای دارد. آنچه از نام این خودرو بر می‌آید جاگوار نام یک پلنگ درنده است که به دنبال شکار می‌گردد.

 


 

شورولت 

شورولت

نشان شورولت که شبیه علامت جمع است به یکی از سفرهای ویلیام دورانت موسس این شرکت به پاریس بازمی‌گردد.
دورانت در این سفر مجذوب طرح یکی از کاغذهای دیواری می‌شود و چند سال بعد در سال 1913 وی مبنای طراحی لوگوی برخی از خودروهای تولیدی خود که نامشان را از لوئیس شورولت راننده مسابقات سرعت به عاریت گرفته بود قرار داد.

 


 

سیتروئن

سیتروئن

علامت رو به بالای سیتروئن این تصور را در بیننده به وجود می‌آورد که آرم سیتروئن به معنای حرکت رو به اعتلا و نزدیک شدن به مهندسی پیشرفته است؛ اما چنین نیست. آندره سیتروئن کار در صنعت موتور را با تولید چرخ دنده آغاز کرد و علامت نظامی دوتایی در واقع سمبل دنده‌های چرخ دنده است.

 


 

سیزتا 

سیزتا

لوگوی سیزتا به طور آشکار گویای ملیت ایتالیایی کارخانه است. این لوگو طرحی از یک سر گرگ به نشانه افسانه یتبر است. استفاده از رنگ زرد نیز به خاطر نماد شهر مودنا در ایتالیا بوده است.

 


 

بی.ام . و

بی ام و bmw

دایره بی.ام.و یک ملخ خوش فرم و در حال چرخش هواپیما است.رنگ آبی یاد آور آسمان است.شرکت موتور سازی بایرن(Bayerische Motor Werke)موتورهای هواپیماهای جنگی را می ساخت که کارخانه هایی را که اکنون در تصاحب دارند بمباران میکردند !

 


 

آئودی

ائودی

چهار حلقه آئودی برخلاف برخی شایعات هیچ ارتباطی به حلقه‌های المپیک ندارد، بلکه نمادی از ادغام چهار شرکت خودروسازی آلمان در سال 1932 است. این چهار شرکت که د.کا.و، وندرو، هورش و آئودی را در بر می‌گرفتند؛ به دلیل شرایط نامناسب بازار ناچار به ادغام در یکدیگر شدند. بعد از جنگ این اتحادیه نام خود را از زبان لاتین که در انگلیسی به معنای می‌شنوم است و از اسم موسس خود آگوسته آئودی گرفته شده حفظ کرد و تنها حلقه‌‌های نشان آن باقی ماند.

 


 

فولکس واگن

فولکس واگن

شرکت فولکس واگن در سال‌های منتهی به جنگ دوم جهانی توسط فرانس ریمپیسه تاسیس شد.
لوگوی اصلی که ریمیسپه در رقابتی درون سازمانی طراحی کرد و به خاطر خلاقیت در نظر گرفته شده در آن 50 مارک برنده شده بود، به عنوان لوگوی این شرکت انتخاب شد.
لوگوی شرکت فولکس واگن در ابتدا با چرخ دنده‌ای که نشان رسمی جبهه کارگری آلمان بود احاطه شده بود اما پس از جنگ دوم جهانی این دنده از لوگو حذف شد.

 


 

فراری 

فراری

آرم فراری در واقع اسب بلند شده بر روی دو پا است که نشان خلبان آس ایتالیایی در جنگ اول جهانی است (ACE) در بین خلبانان به کسی اطلاق می‌شود که حداقل 5 فروند از هواپیماهای دشمن را سرنگون کرده باشد)، فرانسیسکو باراگایتی از خلبانان آس ایتالیا بود، که والدینش شرکت فراری را ترغیب کردند تا نشان پسرشان را روی خودروهای مسابقه‌ای خود قرار دهد.

 


 

مرسدس بنز 

بنز

ستاره سه پر مرسدس بنز نشان تسلط آن بر زمین ,دریاو آسمان است.این نشان برای اولین بار روی دایملر 1909 دیده شد و ترکیبی بود برای نشان دادن تاج افتخار بنز در تاریخ 1926. نشان کنونی حلقه محاط بر ستاره در تاریخ 1937 طراحی شده است. سه شاخه مرسدس فاقد حلقه دور آن بود، اما پس از ادغام مرسدس و بنز در دهه 20 میلادی حلقه گلی به دور این نشان اضافه شد.

 


 

پورشه 

پورشه

آرم پورشه نشان محلی شهر اشتوتگارت است. در این نشان اسب علامت مزرعه اشتاب و شاخه و خطوط مشکی و سرخ نیز بخشی از نشان سلطنتی پادشاهی ووتمبرگ است.

 


 

آلفارومئو

الفارومئو

آرم شرکت آلفارومئو نیز مانند پورشه نشان محلی است. علائم این شرکت نشان رسمی شهر میلان و مربوط به جنگ‌های صلیبی می‌باشد که در آن انسانی در حال خورده شدن است.

 


 

فورد 

فورد

آرم بیضی و ساده شرکت فورد در سال 1903 توسط هارولدویلز که شغل اصلی آن چاپ کارت ویزیت بود طراحی شد و در سال 1927 زمینه اولیه نشان شرکت به رنگ آبی تغییر کرد.

 


 

فیات 

فیات

در دهه 80 شرکت فیات نشان ابتدی خود را به نفع حروف کلمه فیات که به طور نامنظم کنار هم قرار گرفته بودند را کنار گذاشت و آرم جدید فیات توسط طراح ارشد این شرکت طراحی شد. مایو‌مایول، طراح ارشد شرکت فیات نشان جدید فیات را به صورت اتفاقی به هنگام آزمودن یکی از مدل‌های این شرکت طراحی کرد. وی به هنگام تست خودرو از برابر یکی از تابلوهای نئون تبلیغاتی فیات عبور کرد و نور این نئون که در پی زم سیاهی آسمان معوج به نظر می‌رسد؛ توجه وی را جلب کرد و به این طریق نشان چندساله فیات توسط وی طراحی شد.

 


 

مازاراتی

ارم مازاراتی

نشان مازاراتی نیز مانند آلفارومئو و پورشه سمبل یک شهر است. مازاراتی سمبل شهر بولینا است و این خودرو برای اولین بار در آن شهر تولید شد؛ و به همین منظور نشان این شهر برای این شرکت خودروسازی طراحی شد.

 


 

مزدا

مزدا

نشان مزدا توسط ری‌یوشیمارا که یک شرکت مشهور در زمینه تصویری‌سازی است تکامل یافته حرف «V» در نظر گرفته شد. این نشان نمایانگر بال‌های باز شده می‌باشد که در فرهنگ ژاپن به معنای ابتکار، درک هدف و لطافت است.

 


 

میتسوبیشی

میتسوبیشی

آرم میتسوبیشی برگرفته از سه قطعه الماس لوزی شکل است که در یک نقطه تلاقی پیدا کرده‌اند. میتسوبیشی با این آرم می‌خواهد به مشتریانش بفهماند که خودروی زیر دستشان مثل یک الماس با ارزش است.

 


 

رو ور

روور

روورها گروهی راهزن دریایی یا سرگردان در دریاها بودند. چیزی شبیه وایکینگ‌ها و از همین رو کشتی وایکینگ‌ها همیشه و به اشکال گواگون در نشان روور وجود داشته است.

 


 

اشکودا

اشکودا

نشان اشکودا شبیه یک بوقلمون در حال پرواز است. حال آنکه بوقلمون‌ها پرواز نمی‌کنند، اما این نشان در واقع یک پیکان بالدار است که مفهوم کلی سرعت را به مخاطب القا می‌کند.

 


 

سوبارو

سوبارو

سوبارو اولین کارخانه ژاپنی تولیدکننده خودرو است. این نشان اشاره به گروهی شش‌تایی ستارگان خوشه پروین در صور فلکی است که در زبان ژاپنی به نام موتسورا بوشی نیز خوانده می‌شود.

 


 

تویوتا

تویوتا

نشان کنونی تویوتا شبیه یک گاوچران با یک کلاه بزرگ است. در واقع سه بیضی درون یکدیگر است که نشان‌دهنده قلب مشتری، قلب تولید و قلب پیشرفت فنی در حال گسترش و فرصت‌های بیکران است که دور دوبیضی دیگر قرار گرفته است.

 


 

ولوو

ولوو

ولوو در زبان لاتین به معنای «من می‌گردم» است و دایره پیکان‌دار نشان قراردادی فولاد است. دایره و پیکان همچنین یادآور سپر و نیزه مریخ است که سمبل شیمیایی برای آهن نیز می‌باشد.

 


 

پژو 

پژو

چه رابطه ای بین پژو و تندیس آزادی وجود دارد؟ پاسخ این است که یکی از اولین خودروهای پژو به نام مدل شیر شناخته میشد که نشان محلی شهر بلفورد(محل ساخت مدل مزبور)را روی خود داشت.

 


رنو

 

رنو

 

الماس رنو اولین بار به عنوان آرم ایستاده روی درب موتور ظاهر شد و بوق خودرو در پشت آن قرار میگرفت. در سال 1922 قسمت مرکزی نشان برای خروج هوا بریده شد.این نشان شکل امروزی خود را از سال 1924 بهمراه دارد

عیب یابی و تعمیر ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک



پس از کشیدن دگمه تایمر چراغ روشن نمی‌شود و ماشین هیچ گونه کاری انجام نمی‌دهد.

  • پریز برق ندارد یا دوشاخه دستگاه خراب است :
    تعویض یا تعمیر کنید.
  • سیم‌های رابط یا کابل رابط معیوب است :
    آنها را تعویض کنید
  • کلید قطع و وصل خراب است:
    بایستی تعویض شود.
  • اتصالات کابل رابط به ترمینال صحیح نیست :
    محل اتصالات هادی‌های کابل رابط در ترمینالها را بازدید نموده و در صورت مشاهده عیب آن را رفع کنید.
  • میکرو سویچ خراب است :
    هادی‌ها را از میکروسوچ باز کنید و توسط اهم متر قطع و وصل اهرم دستی آن ، وضعیت پلاتین‌های آن را مورد آزمایش قرار دهید. در صورت خرابی میکروسویچ آن را تعویض کنید. چنانچه زبانه قفل‌دار ، اهرم میکروسویچ را خوب فشار نمی‌دهد، نسبت به رفع عیب آن اقدام کنید.

دستگاه برق دارد و چراغ روشن می شود اما دستگاه هیچ عملی ندارد.

  • موتور تایمر خراب است :
    سیم‌های موتور تایمر را از تایمر باز کنید و آن را مستقیما به برق بزنید. اگر موتور کار نکرد آن را تعویض کنید.
  • چرخ دنده‌ها خراب شده‌اند و حرکت محور موتور به محور تایمر انتقال نمی‌یابد : آن را تعویض کنید.

لباس شویی روشن است اما آب نمی‌گیرد.

  • شیر تغذیه آب ندارد :
    از جاری بودن آب شهر اطمینان حاصل کنید. در صورت وجود آب در لوله کشی منزل اشکال وجود دارد. نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید.
  • فیلتر ورودی شیر الکتریکی کثیف شده است :
    شیر آب تغذیه را ببندید و شیلنگ ورودی از شیر الکتریکی باز کنید و اگر توری شیر الکتریکی کثیف شده است آن را تمیز کنید.
  • هیدرواستات خراب است :
    پلاتین مربوط به شیر برقی را در هیدرواستات ، با دمیدن در لوله ورودی آن ، مورد بررسی قرار دهید در صورت عدم رفع عیب هیدرواستات را تعویض کنید.
  • تایمر خراب است :
    اتصال شیر به تایمر را بررسی کنید اگر معیوب است ، عیب آن را رفع کنید.

ماشین لباسشویی فقط آب می گیرد و عملیات بعدی آن متوقف می شود.

  • هیدرواستات خراب است :
    پلاتین های مربوط به تغذیه موتور تایمر در هیدرواستات ، وصل نمی شود. می توانید با دمیدن در لوله ورودی هیدرواستات عملکرد پلاتین های هیدرواستات را مورد بررسی قرار دهید. در صورت مشاهده عیب در هیدرواستات آن را تعویض کنید.

  • سیم رابط هیدرواستات به موتور تایمر قطع است :
    آن را تعویض کنید.
  • موتور تایمر خراب است :

** موتور خراب است و کار نمی‌کند که باید آن را تعویض نمود.
    • موتور کار می‌کند اما چرخ دنده‌ها خراب است و حرکت موتور به چرخ دنده اصلی تایمر انتقال نمی‌یابد. که بایستی چرخ دنده معیوب را تعویض کرد.

با این که ماشین خاموش است با باز کردن شیر تغذیه آب وارد مخزن می شود.

  • شیر الکتریکی خراب است :
    خرابی شیر الکتریکی در این حالت مربوط به قسمت مکانیکی آن است. یعنی باید لاستیک سر اهرم فنر ، سوراخ شدن لاستیک یا دیافراگم شیر را مورد بررسی قرار داد و درصورت عدم رفع عیب آن را تعویض کنید.

ماشین در حالی که روشن است دائما آب می‌گیرد و آب داخل مخزن در سطح معینی نمی‌ایستد و مخزن لبریز می‌شود.

  • هیدرواستات خراب است :
    هیدرواستات را مورد بررسی قرار دهید. در صورت عدم رفع عیب آن را تعویض کنید.
  • شیلنگ ورودی به هیدرواستات سوراخ شده یا چاک خورده است. در نتیجه هوای فشرده از آن خارج می‌شود :
    در صورتی که رفع عیب ممکن نباشد ، شیلنگ را تعویض کنید.
  • هیدرواستات تنظیم نیست :
    بر روی هیدرواستات پیچ تنظیمی وجود دارد که اگر دستکاری شود سبب می‌گردد تنظیم سطح آب در مخزن با مشکل رو‌برو شود. باید پیچ را تنظیم نمود.

ماشین لباسشویی نشت آب دارد.

  • لاستیک دور در سوراخ شده است :
    اگر دستگاه به میزان معینی آبگیری کرده باشد. لاستیک دور در را از نظر نشت آب مورد بررسی قرار دهید. اصولا در قسمت پایین لاستیک مقداری آب بعد از شستشو باقی می‌ماند که املاح موجود در آن سبب خورندگی لاستیک شده و آن را سوراخ می‌کند. در صورت مشاهده سوراخ‌های ریز آن را آپارات کنید و لاستیک را 180 درجه بچرخانید تا قسمت آپارات شده در بالا قرار گیرد. در صورت عدم رفع عیب آن را تعویض کنید.

  • مخزن سوراخ است :
    در صورت امکان آن را تعمیر یا تعویض کنید.
  • اتصال شیلنگ ورودی به شیر الکتریکی درست برقرار نشده است :
    ضمن بازدید محل اتصال ، نسبت به اتصال صحیح شیلنگ به شیر الکتریکی اقدام گردد.
  • لوله خرطومی مخزن به پمپ سوراخ شده است :
    ضمن بازدید لوله خرطومی ، نسبت به رفع عیب یا تعویض آن اقدام گردد.
  • کاسه نمد ماشین لباسشویی خراب شده و از پشت مخزن زیر یاتاقان آب بیرون می ریزد :
    ماشین را خاموش کنید. آب آن را تخلیه نمایید و پس از باز کردن تسمه و پولی بزرگ و در آوردن محور بلبرینگ و کاسه نمد ، کاسه نمد را تعویض کنید.
  • شیلنگ خروجی سوراخی دارد :
    آن را تعویض کنید.
  • از پمپ آب ، آب خارج می شود :
    نسبت به رفع عیب آن اقدام شود. اگر کاسه نمد پمپ خراب بود ، تعویض شود.
  • اتصال شیلنگ رابط بین شیر الکتریکی و محفظه جاپودری صحیح نیست یا شیلنگ مزبور سوراخ است :
    آن را تعویض کنید. یا رفع عیب نمایید.
  • نحوی اتصال لوله لاستیکی رابط محفظه جاپودری به مخزن اشکال دارد یا لوله مزبور سوراخ شده است :
    نسبت به رفع عیب یا تعویض آن اقدام نمایید.

آب داخل مخزن گرم نمی شود.

  • ترموستات تنظیم نیست :
    آن را تنظیم کنید.
  • ترموستات خراب است :
    آن را تعویض کنید.
  • المنت خراب است :
    آن را تعویض و هنگام نسب هیتر یا المنت جدید از چسب مخصوص برای آب بندی لاستیک المنت و مخزن استفاده نمایید.
  • سیم رابط تایمر به المنت قطع است :
    سیم رابط را تعویض کنید.
  • پلاتین تایمر مربوط به المنت خراب است :
    آن را تعویض کنید.

ماشین کاملا آب گیری می‌ کند اما موتور شستشو به کار نمی افتد.

  • هیدرواستات خراب است :
    هیدرواستات پلاتین مربوط به موتور تایمر را به کار نمی‌اندازد. آن را تعویض کنید.
  • سیم رابط هیدرواستات به موتور تایمر قطع است :
    سیم رابط را بررسی و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.
  • موتور تایمر خراب است :
    آن را تعویض کنید.
  • چرخ دنده رابط موتور به چرخ دنده اصلی تایمر خراب است :
    آن را تعویض کنید.
  • خازن خراب است. یا سیم‌های رابط خازن به موتور خراب است :
    نسبت به رفع یا تعویض خازن هادی آن اقدام شود.
  • پلاتین‌های تایمر موتور خراب است :
    صفحه پلاتین‌ها را تعویض کنید.
  • موتور شستشو خراب است :
    ضمن بررسی موتور ، اگر عیب رفع نشود سیم پیچی موتور تجدید یا تعویض شود.
  • تسمه زیاد سفت شده است :
    تسمه رکلاژ شود.

بعد از آبگیری ، موتور چند لحظه به کار می‌افتد و سپس از کار می‌افتد.

  • رله اورلود خراب است :
    آن را تعویض کنید.
  • موتور نیم سوز شده است :
    سیم پیچ موتور را تجدید یا تعویض کنید.
  • بار ماشین زیاد است :
    بار ماشین را تعدیل کنید.
  • تسمه سفت بسته شده است :
    تسمه را رکلاژ کنید.

ماشین کار می‌افتد اما پمپ آب ، آب کثیف را از داخل مخزن تخلیه نمی‌کند.

  • فیلتر پمپ آب کثیف است :
    فیلتر را باز کرده و آن را تمیز کنید.
  • پلاتین تایمر مربوط به پمپ خراب است :
    صفحه پلاتین یا پلاتین را تعویض کنید.
  • پمپ آب ‌گیرپاچ کرده است :
    پمپ آب را باز کرده و رفع گیرپاچ شود.
  • شیلنگ خروجی تاخورده است :
    تاخوردگی را درست نمایید.

لباسشویی کلیه کارها را انجام می‌دهد اما دور تند ندارد و آب کشی نمی‌کند.

  • خازن خراب است :
    خازن را تعویض کنید.
  • سیم رابط خازن به موتور قطعی دارد :
    قطعی را برطرف کنید.
  • سیم پیچ دور تند سوخته است :
    سیم پیچ را تجدید یا تعویض کنید.
  • تایمر خراب است :
    صفحه پلاتین تایمر را تعویض کنید.
  • ممکن است کلید حذف دور تند زده شده است :
    کلید حذف را آزاد کنید.

ماشین ضمن آب کشی ، شدید می لرزد.

  • تایمر خراب است و دور تند و کند قاطی می کند :
    تایمر را تعویض کنید. یا صفحه پلاتین‌ها را تعویض کنید.
  • پمپ آب کار نمی‌کند و آب تخلیه نشده است :
    پمپ آب را بررسی کرده نسبت به رفع عیب آن اقدام کنید.
  • تسمه خراب است :
    تسمه را تعویض کنید.
  • یاتاقان یا بلبرینگ‌ها خراب است :
    آنها را تعویض کنید.
  • پیچ‌های ایمنی باز یا شل شده اند :
    آنها را بسته یا محکم کنید.
  • محور مخزن شستشو تاب دارد :
    آن را تعویض کنید.
  • دستگاه تراز نیست :
    به وسیله پایه‌ها دستگاه را تراز کنید.

دستگاه به طور کامل آب گیری می‌کند و صدای کار موتور شنیده می‌شود اما مخزن شستشو نمی‌چرخد.

  • ممکن است تسمه پاره شده باشد :
    در صورت پاره شدن آن را تعویض کنید.

ماشین ضمن کار سر و صدا راه می‌اندازد.

  • پولی‌ها شل شده اند :
    آنها را تعویض کنید.
  • یاتاقان محور مخزن خراب است :
    آن را تعویض کنید.
  • جسم خارجی بین چیلک و مخزن شستشو گیر کرده است :
    آن را مورد بررسی قرار داده و نسبت به خارج ساختن آن اقدام کنید.
  • بلبرینگ‌های موتور خراب شده اند :
    آنها را تعویض کنید.
  • بلبرینگ‌های نگه دارنده محور مخزن خراب است :
    آنها را تعویض کنید.
  • بار یا لباسهای ریخته شده در مخزن زیاد است :
    آنها را تعدیل کنید.

دستگاه آب گیری می‌کند. اما در همان لحظه آب تخلیه می‌شود. به عبارتی آب گیری تداوم دارد. اما سطح آب بالا نمی‌آید.

  • شیلنگ خروجی به زمین افتاده است :
    شیلنگ را در حداقل 60 سانتیمتری از زمین قرار دهید.
  • مخزن سوراخ شده است : تعمیر گاههای مجاز را در جریان امر قرار دهید.
  • لوله خرطومی مخزن به پمپ سوراخ شده است :
    آن را تعویض کنید.
  • فیلتر پمپ آب باز شده است :
    آن را در جای خود قرار دهید.

ماشین در قسمتی از برنامه توقف می‌کند.

  • دنده‌های چرخ دنده تایمر خراب شده است :
    آن را تعویض کنید.
  • سیم‌های رابط تایمر به اجزای ماشین قطع است :
    آن را بررسی و تعویض کنید.

آب به قسمتهای مختلف جاپودری نمی ریزد.

  • فرمان ورود آب به جاپودری صحیح نیست :
    اهرم رابط بین پیستون جاپودری و ولوم سر تایمر از جای خود خارج شده است که باید نسبت به نصب صحیح آن اقدام شود.

پودر ریخته شده تماما به مخزن شستشو انتقال نمی‌یابد.

  • جاپودری کثیف است :
    جاپودری را از محفظه خارج کرده و آن را تمیز نمایید.
کف و آب از پشت لباسشویی محفظه بالایی مخزن نشت می‌کند.
  • از پودر نامناسب استفاده شده است :
    نوع پودر باید از انواع مخصوص ماشین لباسشویی باشد.

تبلیغات چیپس و پفک، دشمن کودکان



کودک

امروزه اغلب کودکان بیشتر از آنچه می‌سوزانند، کالری دریافت می‌کنند.

متأسفانه تغییراتی که در محیط‌های زندگی ما رخ داده است به این وضع بیشتر دامن می‌زند. در خانه، تمام کارها با انواع ماشین‌های برقی قابل انجام است. فاصله خانه تا مدرسه با خودرو طی می‌شود. اغلب مواد و لوازم مورد نیاز در فروشگاه‌های بزرگ تهیه می‌شود و مسیر آنها با خودرو طی می‌شود. برنامه ورزشی منظمی ‌به ویژه در فصل‌های سرد وجود ندارد.

تبلیغات غلط برای خوراکی های کم ارزش

بازاریابی خوراکی‌های کم ارزش هم کودکان را هدف قرار داده‌اند، چون می‌دانند بچه‌ها هنوز کوچک تر از آن هستند که بتوانند تبلیغات را از واقعیت تشخیص دهند.

کافی است که روی بسته‌های این خوراکی‌های کم ارزش، ولی پُرکالری تصویرهای مورد علاقه کودکان را چاپ کنند.

صاحبان صنایع غذایی، برای موفقیت بیشتر خود، حتی به قیمت به خطر‌ انداختن سلامت کودکان، تبلیغات خود را ابتدا، انتها و لا به لای برنامه‌های مورد علاقه کودکان جا می‌دهند. این افراد روی فروش محصولات خود در مدارس سرمایه گذاری می‌کنند و برای اجرا نشدن قوانین مربوط به محدودیت تبلیغات یا سایر موارد دیگر، همه تلاش و روابط خود را به کار می‌گیرند.

چیپس و
 پفک

آیا ما درباره برچسب‌ها و شکل‌های چاپ شده روی بسته بندی این خوراکی‌های کم ارزش قانونی داریم؟ آیا اجرا می‌شود؟ آیا تبلیغات گسترده این خوراکی‌های کم ارزش نباید طبق قانون محدود یا محو شود؟

توصیه هایی برای مقابله با این تبلیغات مضر

*ما می‌توانیم معلومات غذایی و دانش عمومی‌ درباره ارزش غذاها را افزایش دهیم.

*همه تلاش خود را به ‌کار گیریم که مدارس بچه‌های ما از خوراکی‌های کم ارزش پاک شود.

*کودکان‌مان را  آموزش دهیم که به مصرف آجیل، سبزیجات و میوه‌ های تازه و حتی میوه‌های خشک شده روی آورند.

*به کودکان باید بیاموزیم که تبلیغات خوراکی‌های کم ارزش را به‌ عنوان یک نوع فریبکاری تلقی کنند و از اینکه گول این ریاکاری را نخورده‌اند، آنها را تشویق کنیم.

*خودمان ورزش کنیم و کودکان را با خود به باشگاه‌ها و اماکن ورزشی ببریم.

دکتر کیقباد بهدین- همشهری